Bergsundsskolan | Kursplan, Naturorienterande ämnen
Bergsundsskolan är en för- & lågstadieskola belägen i rymliga lokaler vid Hornstull (söder) i Stockholm. Välkommen att läsa mer om vår verksamhet.
Bergsundsskolan, förskola, lågstadieskola, Södermalm, Stockholm
16770
page-template-default,page,page-id-16770,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Kursplan, Naturorienterande ämnen

Naturorienterande ämnen

Arbetsplan i naturorienterande ämnen (Fysik, Kemi, Biologi) årskurs 1-3

 

Syfte

Genom undervisningen i ämnet biologi, fysik och kemi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

  • använda kunskaper för att granska information, kommunicera och ta ställning
  • genomföra systematiska undersökningar
  • använda begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara samband

 

Ur LGR11

Centralt innehåll

årskurs 1–3
  • Året runt i naturen
  • Kropp och hälsa
  • Kraft och rörelse
  • Material och ämnen i vår omgivning
  • Berättelser om natur och naturvetenskap

 

Ur LGR11

Undervisning och genomförande

Undervisningen i de naturvetenskapliga ämnena bygger på arbetssätt som utgår ifrån elevernas undersökningar, experiment och fältstudier. Vi arbetar laborativt i klassrummet och i närmiljön. Vi arbetar med systematiska undersökningar som innebär att eleverna ställer frågor, undersöker och får ett resultat. Eleverna lär sig efter hand att utveckla detta arbete till att ställa frågor som går att undersöka, ställa hypoteser om sitt arbete för att sedan dra slutsatser och utveckla ett analytiskt tankesätt och lösa problem. Eleverna ska utveckla att kunna arbeta i grupp, där man samtalar om arbetet. Vill arbetas för att eleverna ska utveckla nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden. Eleverna dokumenterar kontinuerligt sina arbeten. Med kunskaper om de naturorienterande ämnena får eleverna redskap för att kunna bidra till en hållbar utveckling.